EXPOSICIÓ. ENTRADA GRATUÏTA

El Modernisme a Igualada. 1907: Un any clau

El 23 d’abril de 2024 es presenta el llibre El Modernisme a Igualada, obra de Pau Llacuna Ortínez i Josep Bou Farreras i editat pel Centre d’Estudis Comarcals d’Igualada. L’Ajuntament d’Igualada ha programat rutes modernistes, conferències i quatre exposicions per donar a conèixer aquest període que ha deixat una important empremta a la ciutat.

El modernisme a Catalunya és un projecte cultural
ampli que va significar una renovació de la
tradició, donant-hi una mirada moderna i
cosmopolita.

La presència d’aquest estil a Igualada demostra que el ciutadà va variar el seu posicionament davant la producció artística. Es tracta d’un estil que ja no és un producte llunyà dirigit i consumit per les classes dirigents, sinó que es troba en tot allò que es té a tocar i que pot embellir o dignicar la vida de cadascú.

Quan parlem del modernisme a Igualada, estem parlant d’un corrent artístic que renova molts aspectes de la vida ciutadana amb el vessant popular. Globalment, abraça un període que va del 1899 al 1920.

El modernisme arquitectònic té dos períodes, un que va del 1899 al 1910 i el que va del 1911 al 1920. Aquests dos períodes corresponen a dues maneres d’entendre l’arquitectura i la decoració.  Les arts gràfiques tenen un període més ampli que l’arquitectura, ja que les tipografies i les orles modernistes es van anar utilitzant de manera esporàdica fins ben bé passat el primer quart del segle XX.

Si mirem els autors d’aquest modernisme local no hi ha els grans arquitectes, il·lustradors o artesans, representatius del modernisme català. Aquest fet condiciona el modernisme igualadí que no beurà de les fonts directes, sinó de les transcripcions que faran els artistes del que han vist d’aquest estil en el focus principal, Barcelona.

Dins el primer decenni del segle XX, si hi ha un any clau que mostra la popularització de l’estil modernista a Igualada, és el 1907.

A partir de diferents fets i elements que van coincidir aquest any, el comissari de l’exposició, Pau Llacuna dibuixa uns itineraris, que s’obriran com un ventall i explicaran, a través de 5 àmbits, els protagonistes i els conceptes a través d’objectes que resten a les reserves del Museu i de l’Arxiu Comarcal de l’Anoia.

Els edificis de 1907

Les construccions del primer període del modernisme igualadí tenen uns trets diferencials si es tracta d’un edifici habitatges o un edifici industrial. En els primers trobem a la façana gran profusió d’ornamentació, mentre que els industrials són més racionals i l’ornamentació es limitarà als propis elements estructurals.

El programa de Festa Major

Els primers programes de Festa Major amb caràcters modernistes van començar l’any 1892 i els imprimia la Impremta Abadal. A partir de 1905 la Impremta Poncell va començar a imprimir aquests tipus de document i les característiques dels programes canvien totalment. Es passa a un llibret amb portades a color i en alguns casos la inclusió de publicitat.

Històricament, el més interessant és el de 1907, que l’edita la impremta Poncell, i que per característiques i per contingut marca una fita en els programes de Festa Major  en el conjunt de les arts gràfiques locals, ja que és el primer que introdueix la publicitat.

L’exposició de Belles Arts a l’Ateneu

Un dels fets culturals importants de l’any 1907 va ser l’Exposició de Belles Arts que es va fer a l’Ateneu Igualadí coincidint amb la Festa Major.

El promotor va ser l’activista cultural i empresari Pere Borràs i Estruch. En aquesta mostra hi van exposar pintors d’àmbit local, així com altres d’àmbit nacional.

L’exposició no va ser cap èxit de vendes. Tot i això, l’Ajuntament va comprar dos quadres: un de Modest Urgell i Inglada i un altre de Josep Berga i Boix.

Modernisme igualada

La Història d’Igualada

L’autor és mossèn Joan Segura i Valls. Es va imprimir a Barcelona entre el 1907 i 1908 a la impremta d’Eugeni Subirana.

Té dos volums; el primer tracta de la història política de la ciutat de forma cronològica, el segon conté, temàticament, els costums, la història religiosa, els gremis, etc.

Els trets modernistes del llibre es troben en la compaginació de les pàgines, unificant, tímidament, il·lustració, que marca l’estil del llibre, i text. Té de 87 il·lustracions que es van repetint.

El Pendó del Centre Moral Instructiu de Sant Josep

El Centre Moral Instructiu de Sant Josep, era una entitat escindida del Centre Catòlic, fundada el 1902 i que es trobava inicialment al carrer de la Trinitat, 21.

Es tracta d’un pendó confeccionat amb la tècnica del brodat, que tenia en el centre la imatge d’una serra sobre un ramatge florit de formes corbes al·legories a sant Josep patró de l’entitat. Al damunt d’aquesta imatge hi havia l’escut de la ciutat amb un fons de les quatre barres. La resta de la decoració era floral també amb formes corbes. Avui aquest pendó no està localitzable.

modernisme igualada

El Modernisme a Igualada es podrà conèixer a través de 3 exposicions:

• L’Embolcall artístic per a una època (ARXIU COMARCAL DE L’ANOIA)
  • El dia a dia en l’època modernista (BIBLIOTECA CENTRAL D’IGUALADA)
  • 1907: Un any clau (MUSEU DE LA PELL D’IGUALADA)

Totes 3 s’inauguren el 4 d’octubre de 2024 i únicament la del Museu s’allargarà fins al 19 de gener de 2025. Les altres dues acabaran el 30 de novembre de 2024.

Les 3 exposicions compten amb una proposta educativa, adreçada als centres escolars, que podeu consultar :

modernisme igualada

Els horaris de visita de l’exposició són:

• De dimarts a divendres: de 10 a 14 h
  • Dijous i divendres tarda: de 16 a 20 h