SECUNDÀRIA SEGONA CICLE - POSTOBLIGATORIS

El Modernisme a Igualada. 1907: Un any clau

modernisme igualada

Tipus d’activitat: Visita o visita guiada
Espai: Sala d’exposicions temporals del Museu de la Pell
Durada de l’activitat: 1 h
Preu:

modernisme igualada

El 23 d’abril de 2024 es presenta el llibre El Modernisme a Igualada, obra de Pau Llacuna Ortínez i Josep Bou Farreras i editat pel Centre d’Estudis Comarcals d’Igualada. L’Ajuntament d’Igualada ha programat rutes modernistes, conferències i quatre exposicions per donar a conèixer aquest període que ha deixat una important empremta a la ciutat.

El modernisme a Catalunya és un projecte cultural
ampli que va significar una renovació de la
tradició, donant-hi una mirada moderna i
cosmopolita.

La presència d’aquest estil a Igualada demostra que el ciutadà va variar el seu posicionament davant la producció artística. Es tracta d’un estil que ja no és un producte llunyà dirigit i consumit per les classes dirigents, sinó que es troba en tot allò que es té a tocar i que pot embellir o dignicar la vida de cadascú.

Quan parlem del modernisme a Igualada, estem parlant d’un corrent artístic que renova molts aspectes de la vida ciutadana amb el vessant popular. Globalment, abraça un període que va del 1899 al 1920.

El modernisme arquitectònic té dos períodes, un que va del 1899 al 1910 i el que va del 1911 al 1920. Aquests dos períodes corresponen a dues maneres d’entendre l’arquitectura i la decoració.  Les arts gràfiques tenen un període més ampli que l’arquitectura, ja que les tipografies i les orles modernistes es van anar utilitzant de manera esporàdica fins ben bé passat el primer quart del segle XX.

Si mirem els autors d’aquest modernisme local no hi ha els grans arquitectes, il·lustradors o artesans, representatius del modernisme català. Aquest fet condiciona el modernisme igualadí que no beurà de les fonts directes, sinó de les transcripcions que faran els artistes del que han vist d’aquest estil en el focus principal, Barcelona.

Dins el primer decenni del segle XX, si hi ha un any clau que mostra la popularització de l’estil modernista a Igualada, és el 1907.

A partir de diferents fets i elements que van coincidir aquest any, el comissari de l’exposició, Pau Llacuna dibuixa uns itineraris, que s’obriran com un ventall i explicaran, a través de 5 àmbits, els protagonistes i els conceptes a través d’objectes que resten a les reserves del Museu i de l’Arxiu Comarcal de l’Anoia.

Més informació aquí

Aprenentatges, objectius i competències

• Comprendre i entendre les característiques principals del moviment modernista a nivell arquitectònic i artístic i com aquest va influir en la societat d’Igualada de finals del segle XIX i principis del XX.
  • Reconèixer la importància del patrimoni cultural local.
  • Desenvolupar la capacitat de recerca a través de la cerca d’informació, fomentant la curiositat i l’autonomia en l’aprenentatge.
  • Fomentar la cooperació entre alumnes mitjançant el treball en grup, l’intercanvi d’informació i materials.
  • Aplicar coneixements adquirits durant les visites, afavorint una comprensió amb més profunditat dels temes tractats.
modernisme igualada

Competències específiques: Coneixement social i cultural

• Identificar i analitzar les característiques, propietats i l’organització dels elements socials i culturals del Modernisme a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i processos adequats.
  • Establir connexions entre diferents elements social i cultural, analitzant les relacions que s’hi estableixen.
  • Relacionar les diferents èpoques de la història i identificar les accions i fets humans més destacats valorant els canvis que han provocat.

El Modernisme a Igualada es podrà conèixer a través de 3 exposicions:

• L’Embolcall artístic per a una època (ARXIU COMARCAL DE L’ANOIA)
  • El dia a dia en l’època modernista (BIBLIOTECA CENTRAL D’IGUALADA)
  • 1907: Un any clau (MUSEU DE LA PELL D’IGUALADA)

Totes 3 s’inauguren el 4 d’octubre de 2024 i únicament la del Museu s’allargarà fins al 19 de gener de 2025. Les altres dues acabaran el 30 de novembre de 2024.

Per més informació i reserves:

o Telèfon: +34 938 046 752 (Carme Mas)
o Correu electrònic reserves: masc@aj-igualada.net
o Correu electrònic àrea educació: sanchezs@aj-igualada.net

És necessari fer reserva prèvia tant per a la visita guiada o lliure.