EXPOSICIÓ. ENTRADA GRATUÏTA

Hàptica. Jordi Ribaudí, la pell amb les mans.

ribaudi

Els Premis Ciutat d’Igualada, els organitza el Departament de Cultura de l’Ajuntament d’Igualada. La modalitat de Disseny porta per nom Gaspar Camps i té per objectiu reconèixer el talent dins el món del disseny en els seus diferents àmbits. Guardó que compta amb el suport de les entitats Disseny=Igualada, Disseny Marked i l’Escola Municipal d’Art Gaspar Camps.

Jordi Ribaudí, ha estat elegit guanyador en la modalitat “disseny industrial” pel seu treball que combina l’artesania i el disseny, amb l’ús de materials locals com la pell d’Igualada.

En aquesta mostra podreu observar una selecció de les seves creacions més personals, en les quals el cuir n’és el fil conductor: peces de mobiliari fabricades en petites sèries sota la marca TORU, acompanyades de peces úniques que acostumen a trobar-se en galeries de disseny contemporani.

“La pell o més exactament, el cuir incorpora –més enllà de les seves característiques com a material– una càrrega conceptual que permet desenvolupar camins que s’endinsen en tots els aspectes de la vida humana. Tant si parlem del món sensorial, simbòlic, cultural o simplement físic, la relació de l’home amb l’ús del cuir es remunta al moment en què baixem dels arbres i comencem a construir el nostre món amb les mans.”

La nau de les encavallades del Museu de la Pell es converteix durant un parell de mesos en un gran espai expositiu on podreu veure de prop les creacions de Jordi Ribaudí, guardonat als Premis de disseny Gaspar Camps en la categoria de creació industrial.

Es tracta d’una oportunitat única d’admirar peces fabricades a mà amb pell de les adoberies d’Igualada, al barri del Rec i exposades a un espai industrial de gran bellesa com és la Nau de les Encavallades del Museu de la Pell.

El que mostro aquí, però, és una cosa més íntima. Són les creacions que de manera artesanal produeixo amb adobers i artesans locals. Unes les produeixo i comercialitzo sota la marca TORU que vaig fundar l’any 2016. Altres són peces que es mouen entre el disseny i la creació pura. Venen a ser un acte d’expressió personal barrejat amb un activisme pro-cuir , pro-adoberies i pro-rec.

La marca TORU, fundada per Jordi Ribaudí el 2016, es caracteritza per l’ús de la pell d’alta qualitat, produïda localment amb els més alts estàndards de fabricació, sempre amb cuir d’adob vegetal. Tots els seus productes estan fets a mà per artesans locals, i són peces úniques o fabricades en petites sèries. Dissenys emocionants, capaços de durar molts anys.

L’empresa amb seu a Igualada té les seves arrels en la indústria local de la pell, i està situada en una antiga adoberia del segle XIX. La història de la creació de Toru es remunta a l’any 2005, quan Jordi Ribaudí decideix traslladar el seu estudi de disseny de producte molt a prop d’on la seva família havia regentat una fàbrica de cuirs.

El barri industrial del Rec d’Igualada acull una de les concentracions d’adoberies més importants d’Europa. La majoria d’elles estan especialitzades en la fabricació de cuir de primera qualitat per a conegudes marques de moda. Una part d’aquestes segueix fabricant mitjançant l’adobament vegetal. Aquesta tècnica es remunta a l’inici dels temps i es caracteritza per l’ús d’extractes vegetals per transformar la pell en cuir. La seva principal característica és conservar al màxim l’aspecte i el color de la matèria primera original, a més de garantir l’absoluta absència de components químics perillosos o irritants.

Les col·leccions de Toru estan produïdes només amb cuir d’adob vegetal, de manera que el seu aspecte natural deixa visibles la textura i les imperfeccions de la pell. El color del cuir prové del mateix material i dels extractes vegetals. Mitjançant l’addició d’anilines naturals, s’aconsegueixen la resta de colors.

Jordi Ribaudi

Així que ara que em trobo davant l’oportunitat d’exposar aquestes peces al Museu de la Pell de casa meva, no puc evitar pensar en les tombarelles del destí i si tot plegat no va ser una idea del besavi, i a la cara m’hi ve un somriure.

jordi ribaudi

Jordi Ribaudí, Igualada 1968. Dissenyador industrial de formació i artesà per gust. Té el seu estudi de disseny al barri del Rec des del 2005. Provinent d’una família d’industrials adobers, treballar al barri li ha permès estar en contacte amb els adobers de la zona, coneixent els processos i possibilitats de la pell i explorant i experimentant amb aquest material. La seva obra és una trobada entre la producció tradicional i la visió contemporània; la unió entre els adobers del barri i les seves arrels familiars; i la creació i el renaixement del material que s’ha utilitzat durant generacions a la seva ciutat natal.

Ribaudí defensa la utilització del cuir com a material d’ús però també d’expressió. El dissenyador igualadí ha esdevingut els darrers anys un dels creadors amb més projecció en l’àmbit del disseny i l’artesania del cuir. La seva feina és molt coneguda en aquesta disciplina precisament per ser un dels pocs creadors que treballa aquest material. Les seves obres busquen renovar la imatge del cuir, explorant noves tècniques i trencant els codis visuals per produir objectes amb formes i sensacions innovadores.

L’exposició es pot visitar gratuïtament amb el següent horari:

• de dimarts a divendres de 10 a 14 h
  • dijous i divendres de 16 a 18:30 h