EXPOSICIÓ. ENTRADA GRATUÏTA

Cent anys de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya

cançoner popular

Organitzada per: Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i L’Aula Tradicional de Música de l’Anoia

Comissariada per: Jaume Ayats

Amb textos i selecció d’imatges de: Jaume Ayats i Esther Navarro

L’exposició s’estructura en dotze mòduls que contenen imatges, textos i codis QR que donen accés a documents complementaris. El primer plafó és la presentació i els crèdits.

L’Obra del Cançoner Popular de Catalunya és probablement el projecte de recol·lecció folklòrica més ambiciós dut a terme en la nostra història. Va ser impulsat pel mecenes cultural Rafael Patxot i Jubert (Sant Feliu de Guíxols, 1872 – Ginebra, 1964) amb el suport de l’Orfeó Català, l’any 1922.

L’objectiu principal era el de «oferir al nostre poble el propi corpus musical amb la publicació del Cançoner Popular de Catalunya». L’exposició itinerant 100 Anys de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya (1922-1940) és una síntesi de la convulsa història d’aquest gran projecte: la seva gènesi, característiques i evolució, el seu trencament en esclatar la guerra, i finalment, la recuperació dels materials l’any 1991 gràcies a la mediació de Mn. Josep Massot i Muntaner (Abadia de Montserrat) amb la família Patxot.

La perspectiva amb què s’aborda aquesta efemèride no és només històrica. A partir de l’ús que podem fer d’aquests materials d’ara endavant, es pretén donar un missatge de futur, de continuïtat d’aquest llegat que se’ns ha donat i que cal mantenir viu.

Els eixos temàtics que articulen la mostra:

• L’Obra del Cançoner Popular de Catalunya: els seus inicis, objectius, primeres tasques, context ideològic (plafons 2, 3)
  • Llocs visitats pels missioners de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya (1922-1940): mapa topogràfic i relació de les missions de recerca (plafons 4, 5)
  • Metodologia i mitjans de què disposaven (plafó 6)
  • Qui hi va treballar. Missioners i altres col·laboradors (plafó 7)
  • Les dones al Cançoner (plafó 8)
  • Enregistraments en cilindres de cera (plafó 9)
  • Fragments de Memòria (plafons 10, 11)
  • La postguerra i el mite de l’Obra. L’Obra del Cançoner cent anys després. Propostes de futur (plafó 12)
  • Presentació i crèdits (plafó 12)

Horari del Museu:

De dimarts a divendres: de 10 a 14 h