JORNADES EUROPEES DEL PATRIMONI 2021

El Cementiri Nou d’Igualada. Una de les obres més poètiques de l’arquitectura catalana del s.XX

Amb motiu de les Jornades Europees de Patrimoni, el Museu de la Pell i l’Ajuntament d’Igualada conjuntament amb el Centre d’Estudis Comarcal d’Igualada organitzen una visita comentada al Cementiri Nou d’Igualada.

Aquest any les Jornades Europees del Patrimoni brinden l’oportunitat de visitar el Cementiri Nou d’Igualada, un recinte representatiu de la millor arquitectura contemporània catalana, inaugurat oficialment l’abril de 1991 i projectat el 1988 pels arquitectes Enric Miralles i Carme Pinós.

Es tracta d’una de les millors representacions de l’arquitectura funerària contemporània de Catalunya. El cementiri està integrat en un espai enjardinat que ocupa una superfície de 34 hectàrees; posteriorment s’ha ampliat amb el crematori, projectat per Carme Pinós, dins d’un espai arbrat.

El projecte es fonamenta en un llenguatge arquitectònic propi molt allunyat de la concepció dels cementiris tradicionals. Es va idear no només com a lloc de descans i de memòria per als difunts sinó també com un espai per passejar, de reflexió i diàleg amb la natura.

L’interès principal d’aquest espai rau en la seva concepció, que parteix d’una visió integral de totes les instal·lacions pròpies d’un cementiri dins d’un espai natural. Per aquest motiu, la majoria d’instal·lacions es van plantejar semisoterrades i amb cobertes enjardinades. L’objectiu d’aquesta actuació era aconseguir que l’impacte sobre l’entorn fos mínim i que, alhora, dotés unes construccions amb usos funeraris d’un ambient agradable i poc invasiu amb l’entorn.

Ha estat considerat com una de les obres més poètiques de l’arquitectura catalana del segle XX i l’any 1992 fou guardonat amb el premi FAD d’arquitectura.

Enric Miralles va participar en projectes arquitectònics que han revolucionat el concepte d’espai públic. En els darrers anys havia arribat a un grau molt alt de reconeixement internacional, amb projectes en tots els continents. Va ser enterrat l’any 2000, quan comptava només quaranta-cinc anys, al cementiri nou d’Igualada i aquest 2021 s’estan celebrant els actes de commemoració dels 20 anys de la seva mort.

El Govern de la Generalitat de Catalunya declarava, aquest 2021, el cementiri com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) en la categoria de Monument Històric.

La visita serà comentada per Carles Crespo i Veigas, arquitecte municipal de l’Ajuntament d’Igualada

Les visites seran gratuïtes i es portaran a terme el dissabte 9 d’octubre a les 11 h. Per assistir-hi caldrà fer inscripció prèvia trucant al telèfon del Museu de la Pell, 938046752. El lloc de trobada serà la porta del cementiri,  al carrer dels Països Baixos 23.

Les Jornades Europees de Patrimoni (JEP)  són una iniciativa del Consell d’Europa i la Comissió Europea que té lloc, ininterrompudament a Catalunya, des del 1991. Són considerades l’activitat participativa més important d’Europa en relació amb el patrimoni cultural.

Aquest any, la festa major del patrimoni cultural és més especial que mai: se celebren 30 anys d’organització de les JEP.

Sota el lema Un patrimoni per a tothom l’edició d’enguany convida a totes les institucions, entitats i associacions que participen en l’esdeveniment a programar activitats tenint més presents que mai la varietat i diversitat de públics i col·lectius, per tal que tothom, en igual de condicions pugui gaudir de la festa major del patrimoni cultural.

“Tota persona té dret a prendre part lliurement en la vida cultural de la comunitat, a gaudir de les arts i a participar en el progrés científic i en els beneficis que d’ell resultin”. (Article 27 de la Declaració Universal de Drets Humans).

jep 2021