DEBAT HISTÒRIC

Els romans a la Conca d’Òdena: 75 anys de recerques arqueològiques a la vil·la de l’Espelt

mosaic villa romana

Fa 75 anys, durant la primavera de 1948, Joan Ainaud de Lasarte – director del Museu d’Art Modern de Barcelona – i Josep Serra i Ràfols – historiador i arqueòleg – visiten unes restes arqueològiques a l’Espelt i hi constaten l’existència d’una vil·la romana.

L’any 1958 s’hi va fer la primera excavació arqueològica. Ja des de la primera campanya, però de manera més intensa al llarg de la dècada de 1980 amb el Centre d’Estudis Comarcals d’Igualada i sota la direcció arqueològica de Jordi Enrich Hoja, la vil·la romana de l’Espelt va proporcionar un conjunt arquitectònic i una col·lecció de materials que la convertiren en un referent històric de la comarca i més enllà.

La vil·la romana de l’Espelt, es tracta doncs, d’un dels jaciments més paradigmàtics i coneguts de la conca d’Òdena, i la seva proximitat a Igualada de seguida va generar l’interès dels erudits locals i de l’excursionisme científic. Després de 75 anys les excavacions, la història del jaciment i l’ocupació del territori associat a aquesta i altres vil·les romanes de la Conca seran objecte de debat, el divendres 17 de novembre de 2023 a les 19 h, entre dos arqueòlegs Igualadins.

Jordi Enrich Hoja, director de les excavacions arqueològiques i antic director del Museu de la Pell i Jordina Sales-Carbonell, doctora en Arqueologia i Història Antiga per la Universitat de Barcelona, dirigiran el debat.

Aquesta activitat s’emmarca dins dels actes que el Museu de la Pell fa per commemorar el 75 aniversari de la descoberta de la vil·la.

Divendres 17 de novembre a les 19 h, a l’auditori del Museu

espelt

Fins al 28 de gener del 2024 es poden visitar, a la Sala d’Exposicions Temporals del Museu, les exposicions: