ELS AUTÒMATS IGUALADINS DE LA IDEAL

LA GALERIA

La ideal automats

Igualada és l’aparador de la Cultura Catalana durant aquest 2022 i el Museu ho celebra obrint les portes de la seva col·lecció, de forma virtual, mostrant cada setmana una peça del seu fons.

ELS AUTÒMATS IGUALADINS DE “LA IDEAL”

L’any 1913 es va fundar a Igualada una fàbrica que va revolucionar el sector alimentari de les pastes arreu del país: “La Ideal”. Aquesta setmana, a La Galeria, descobrirem la història dels autòmats originals que van publicitar aquesta marca als anys cinquanta.

Martí Mercader i Ferran, d’aprenent a consolidar una gran empresa

Després d’haver treballat dotze anys com a aprenent en diverses fàbriques de pastes de Vilafranca del Penedès, Castellar del Vallès i Barcelona, Martí Mercader Ferran va començar a treballar per compte propi a la seva ciutat natal, en una fàbrica i una petita botiga de venda al detall que hi havia al carrer del Born,11 (actual plaça de l’Ajuntament d’Igualada). Aleshores a la ciutat hi havia 5 fàbriques de “pastes per a sopes”, que de mitjana fabricaven 4.000 kg diaris de pasta. Als seus inicis, “La Ideal” només en produïa 400 kg, amb uns guanys de 300 pessetes setmanals. Amb el temps, però, va anar modernitzant la maquinària i augmentant la producció. Als anys 50, coincidint amb el trasllat de la fàbrica entre els carrers Sant Francesc d’Assís i Tarragona, es produeix l’expansió comercial de la firma. “La Ideal” va tancar les portes als anys noranta, després d’assortir amb els seus productes a nombroses províncies espanyoles. Havia arribat a elaborar 33 varietats de pastes i s’havia especialitzat en la fabricació de canelons.

Publicitat en moviment

Per a la seva empresa, Martí Mercader va triar la figura d’un corn, basant-se en el corn de l’abundància de la mitologia grega. Per tal de promocionar els seus productes va fer fabricar 8 autòmats de propaganda, manufacturats artesanalment, i inicialment creats per assistir a una fira.

Al Museu es conserven 6 d’aquests autòmats. Són peces que van dels 70 als 150 cm d’altura i que s’exposaven a l’aparador o en el taulell dels establiments de venda.

Són de fusta policromada i representen un cuiner o escenes costumistes familiars amb figures subjectant capses de canelons, tallarins o macarrons. La base de l’autòmat presenta la marca “La Ideal” i el text “M. Mercader Ferran -Igualada-“. Funcionaven amb un mecanisme accionat per un motor elèctric que il·luminava i donava moviment a diverses parts de les figures.

Aquests autòmats es van exposar l’any 2006, amb motiu de l’exposició temporal “El fons del Museu: Oficis, artesans, comerciants i fabricants”.

Cliqueu sobre les imatges per ampliar-les i gaudir dels detalls de la peça

logo Igualadaccc2022