Les càmeres del Museu, a la llum. Segle XX.

LA GALERIA

Igualada és l’aparador de la Cultura Catalana durant aquest 2022 i el Museu ho celebra obrint les portes de la seva col·lecció, de forma virtual, mostrant cada setmana una peça del seu fons.

LES CÀMERES DEL MUSEU, A LA LLUM.

En commemoració del 10è aniversari del Festival de fotografia FineArt, aquesta setmana a La Galeria us presentem una part de la col·lecció d’aparells fotogràfics donats al Museu pel col·leccionista Bernat Berga i Roig.

UNA VIDA A TRAVÉS DE L’OBJECTIU

Actualment, al Museu es conserven prop de vuit-cents objectes relacionats amb la fotografia i cinema donats l’any 2003 per Berga i Roig, que va dedicar gran part de la seva vida a la compravenda de material fotogràfic de tota mena.

Un fons que inicialment havia estat dipositat a l’Arxiu Històric Comarcal de l’Anoia, però que arran d’una exposició l’any 2003 es va donar al Museu. La col·lecció, no només se centra en aparells fotogràfics, sinó que també inclou: ampliadores, tota classe de material de laboratori fotogràfic, trípodes, projectors d’imatge fixa, flaixos, filtres, disparadors, fotòmetres, etc.

DES DEL 1900 FINS AVUI

Entre els models més destacats de les càmeres que exposem a La Galeria es poden trobar aparells fotogràfics de:

Principis de segle XX, com els models:

• Eastman Kodak Halcon núm. 2., de format de máquina de caixa vigent entre l’any 1900-1924 fabricada als Estats Units d’Amèrica.
  • Newest JG fabricada a principis de segle, de procedència desconeguda.
  • ICA VOLTA, d’objectiu Periskop aplanat f/11 vigent entre 1915-1925.
  • Eastman Kodak Co., anomenada popularment “rateta” fabricada l’any 1920 als Estats Units d’Amèrica i vigent fins als anys trenta. La seva estructura és una màquina de caixa i té dos visors: un per fer la fotografia dreta, i un altre visor per fer la fotografia apaïsada.

Segona meitat del segle XX, com els models:

• Kodak Disc 4000 fabricada l’any 1982 als Estats Units d’Amèrica, característica per la seva estructura estreta i prima. Funcionava amb un disc, sistema patentat als anys vuitanta, que no va tenir gaire èxit.
  • Minolta de butxaca Autopack 270 vigent des del 1950 fins al 1999, fabricada al Japó.
  • Polaroid Land Camera Pronto! B, de finals dels anys setanta, fabricada als Estats Units d’Amèrica. L’any 1947 es va registrar la marca Polaroid per a càmeres de fotografia instantània. El sistema utilitzat, inventat per Polaroid, s’anomenà Polacolor.
  • Ferrania Ibis 6/6 fabricada a Itàlia l’any 1955.
  • Braun Paxina fabricada a Alemanya l’any 1952.
  • Certex Werlisa 2000 Color amb flaix creada a Espanya als anys cinquanta.
  • Kodak Startech Camera amb flaix de bombeta fabricada a França l’any 1959.
  • Kodak Brownie Starluxe II fabricada l’any 1963 a França.

Cliqueu sobre les imatges per ampliar-les i gaudir dels detalls de la peça

logo Igualadaccc2022