ELS JOCS I LES JOGUINES DEL MUSEU

LA GALERIA

Igualada és l’aparador de la Cultura Catalana durant aquest 2022 i el Museu ho celebra obrint les portes de la seva col·lecció, de forma virtual, mostrant cada setmana una peça del seu fons.

3,2,1… A JUGAR!

El 28 de maig és el Dia Internacional del Joc i a La Galeria ho celebrem exposant els jocs i joguines del fons de la col·lecció. De diferents èpoques, tipologies i cultures, aquesta setmana a La Galeria descobreix tots els jocs que es conserven al Museu.

Des dels inicis de la història, el joc és una part fonamental de totes les cultures, una de les manifestacions socials més habituals de l’ésser humà des de les societats més primitives.

Els primers indicis de joc que tenim a la col·lecció del Museu és el dau d’os d’època romana que es va trobar a la Vil·la romana de l’Espelt. Es tracta d’un petit dau fet d’os, amb una forma molt similar als daus utilitzats actualment. Té els cercles dels numerals gravats sobre les superfícies tallades i està datat entre el segle II i IV dC.  La societat romana era una gran amant del joc, tot i que en alguns casos aquesta activitat era qualificada d’immoral o il·legal. La fascinació pel joc arribava a totes les classes socials. El joc dels daus era el més popular en l’antiga Roma. Es diu que Palamades, a qui se li va atribuir la creació, es va inventar aquest joc per fomentar la distracció i aplacar la fam després d’algun combat. El joc emfatitzava la importància dels diners entre la comunitat i realçava la importància d’estatus, ja que un bon jugador podia guanyar grans quantitats de diners i millorar la seva posició social.

Canviem de cultura i d’època i aterrem a l’Àfrica de l’est concretament a Kènia. Allà, en un poble anomenat Turkana, existeix la tradició que les mares regalin a les seves filles unes nines tallades en fusta de color negre que representa en simples traços una dona de la tribu Turkana. Està vestida de pell negra i ornamentada amb boletes de colors. Té una simbologia concreta, ja que es tracta d’una figura al·legòrica que les mares regalen a les seves filles per assegurar la seva fertilitat.

Un dels altres jocs que conservem a la col·lecció són jocs de cartes tipus baralla espanyola de fabricació pròpia a la ciutat d’Igualada. La fàbrica de naips dels germans García Fossas de finals de segle XIX i la fàbrica d’Alejo Gabarró i Castelló de principis del segle XX. La tècnica de realització és l’estergit o acoloriment a la trepa. És una tècnica artística de decoració que consisteix en la col·locació d’una plantilla, la trepa, amb un dibuix retallat a través del qual s’aplica la pintura, quedant imprès a la superfície el dibuix de la plantilla.

Per últim, també es conserven jocs realitzats amb pell com un joc d’escacs del segle XX, que consisteix en una caixeta rectangular de fusta, folrada de pell de color blau que tanca i serveix de funda pel taulell d’escacs.  I una pilota de pell, farcida de suro, feta de 16 trossos de cuir de diferents colors cosits entre ells, també de la primera meitat del segle XX.

Cliqueu sobre la imatge per veure un vídeo

Cliqueu sobre les imatges per ampliar-les i gaudir dels detalls de la peça

logo Igualadaccc2022