EL RELLOTGE SOLAR DE L'ESPELT

LA GALERIA

Igualada és l’aparador de la Cultura Catalana durant aquest 2022 i el Museu ho celebra obrint les portes de la seva col·lecció, de forma virtual, mostrant cada setmana una peça del seu fons.

EL RELLOTGE SOLAR DE L’ESPELT

L’any 1986 en el decurs de les excavacions arqueològiques de la vil·la romana de l’Espelt (Òdena) es va localitzar el fragment d’un rellotge solar a l’interior d’una canalització d’aigua. La peça data dels segles I-II dC, és de gres i es creu que la grandària estimada del rellotge sencer seria de 30 x 38 x 23 cm i uns 13 cm de radi, mateixa mida que la vareta que produïa l’ombra.

El fragment de scaphe* conservat correspon a la meitat oriental de l’hemisferi horari. Per tant, les 5 línies convergents que es conserven i que dictaminen les franges horàries, són les de les hores posteriors al migdia, possiblement des de l’hora sèptima a l’onzena. En llatí aquests tipus de rellotges s’anomenen hemiciclum.

L’únic de Catalunya Central

La troballa del rellotge de sol a la vil·la romana de l’Espelt obre línies d’hipòtesis i d’estudi de l’origen dels rellotges solars a la Hispània romana. I és que és possible que existeixi un vincle d’origen de fabricació amb un segon scaphe conservat al Museu de Rubí, amb el que comparteix disseny i mides. Es creu que es van fabricar al mateix taller.

Per això, l’existència d’un mateix rellotge solar a dues vil·les catalanes, ens narra una sèrie de característiques del tarannà de la societat romana en aquestes localitzacions: l’establiment de xarxes comercials entre municipis, prosperitat econòmica i social, etc.

El rellotge solar de la Vil·la de l’Espelt, és un dels 30 rellotges que s’han trobat fins al moment en les tres províncies de la Hispània romana, i l’únic a la Catalunya Central.

*Paraula d’origen grec que fa referència a la forma esfèrica donada als blocs de pedra.

Cliqueu sobre la imatge per veure un vídeo

Cliqueu sobre les imatges per ampliar-les i gaudir dels detalls de la peça

logo Igualadaccc2022