LA GERRETA DE LA JONCOSA. Segona meitat del s.II aC.

LA GALERIA

Igualada és l’aparador de la Cultura Catalana durant aquest 2022 i el Museu ho celebra obrint les portes de la seva col·lecció, de forma virtual, mostrant cada setmana una peça del seu fons.

La Gerreta de La Joncosa. Segona meitat del s. II aC.

L’any 1999, durant les obres de construcció de la variant de la carretera N-II, al tram entre Jorba i Igualada, es van localitzar restes d’un jaciment arqueològic iber. La intervenció arqueològica d’urgència que es va fer a la zona de La Joncosa (Jorba), va treure a la llum les restes d’una granja d’època ibèrica tardana i objectes de gran valor historicoartístic que daten del segle IV aC – I aC. Entre les troballes, destaca una gerreta de ceràmica grisa,  datada del s. II aC, amb una de les inscripcions ibèriques més extenses descobertes fins ara.

La gerreta de La Joncosa, nom amb el qual se l’ha batejat, es va trobar a l’interior d’una cisterna,  juntament amb altres materials. Presenta una estructura troncocònica amb dues nanses petites als costats i té unes dimensions de 16 cm d’alçada, 14,5 cm de diàmetre exterior de la boca i 5 cm de diàmetre del peu. La restauració de la peça va permetre saber que l’estructura tenia un defecte en la seva confecció, ja que una de les nanses està torta. Possiblement en el seu moment es va considerar defectuosa i, per aquest motiu, va ser amortitzada en lloc de ser utilitzada per la funció que es va crear.

La paret externa de la gerreta presenta una inscripció ibèrica, feta abans de la cocció, amb més de 350 caràcters en 10 línies, que la fa excepcional i única. La longitud de la inscripció, el tipus de suport i la tècnica d’incisió no coincideix amb cap dels models de text que es coneixen fins ara en la llengua ibèrica.

L’any 2006, un cop restaurada la peça, es va fer una nova lectura de la inscripció i es va  interpretar el text com una dedicatòria en un context ritual o cultural. Tot i que, per les característiques que presenta, és possible que sigui el text ibèric que més s’acostaria a la categoria de creació literària.

Aquesta peça va participar a l’exposició L’enigma iber. Arqueologia d’una civilització, celebrada al MAC-Museu d’Arqueologia de Catalunya, del 29 d’abril del 2021 al 16 de gener del 2022. Actualment la peça es troba a les reserves del Museu.

Cliqueu sobre les imatges per ampliar-les i gaudir dels detalls de la peça

logo Igualadaccc2022