XERRADA

(Tr)african(t)s. Museus i col·leccions de Catalunya davant la colonialitat

trafricants

Promoure una ciutadania oberta, crítica i responsable en la construcció de societats interculturals basades en la justícia, la igualtat de gènere, la convivència i la inclusió social a través de la revisió crítica de l’herència colonial a Catalunya i el dret dels pobles a gaudir de la seva pròpia cultura.

Solidaritat UB i el GRECS impulsen aquesta iniciativa, que l’ACCD finança en la convocatòria d’ajuts per a projectes d’educació per al desenvolupament.

L’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD) ha aprovat finançar el projecte “(Tr)african(t)s. Museus i col·leccions de Catalunya davant la colonialitat” en la convocatòria d’enguany d’ajuts per a projectes de cooperació i d’educació per al desenvolupament. El projecte el durà a terme un consorci format per la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona i el Grup de Recerca sobre Exclusió i Control Socials (GRECS).

(Tr)african(t)s és un projecte de recerca, reflexió i intervenció sobre el patrimoni material procedent d’antigues colònies que actualment forma part de col·leccions localitzades al museus públics de Catalunya. En aquest cas (Tr)african(t)s analitza l’origen i traçabilitat de les peces procedents del Marroc, Guinea, Senegal, Nigèria i Filipines, amb l’objectiu de donar-ho a conèixer i descriure les condicions de la seva arribada als museus de Catalunya.

L’objectiu és fomentar la reflexió col·lectiva entre la ciutadania catalana i global sobre els drets de les persones a gaudir de la seva pròpia cultura a través del procés de revisió crítica del patrimoni colonial als museus públics de Catalunya. Això s’abordarà des d’una perspectiva de gènere i a través del diàleg intercultural amb les comunitats diaspòriques dels països on es va adquirir aquest patrimoni.

Sota aquesta premissa es vol fer partícips del projecte als estudiants de segon cicle de l’ESO i BATXILLERAT dels centres escolars d’Igualada i comarca de l’Anoia.

La Celeste Muñoz Martínez, integrant del grup GRECS, farà una xerrada el pròxim 16 de maig en horari de 10 a 12 h, dins dels actes del Dia Internacional dels Museus que en aquesta edició porta per lema “Museus per a l’educació i la investigació”.

La investigadora participa del projecte (Tr)african(t)s i ha investigat el material del Museu de la Pell d’Igualada d’origen colonial. La xerrada animarà als joves a dialogar sobre el racisme, l’ecologisme i com fer recerca a través de les col·leccions dels museus.

trafricants

El projecte (Tr)african(t)s explora els fons relacionats amb Filipines, Guinea Equatorial, el Marroc, Nigèria i el Senegal en sis museus de titularitat pública de Catalunya. També inclou el Fons Sabater Pi de la Universitat de Barcelona, estretament relacionat amb les col·leccions de Guinea Equatorial del Museu Etnològic i de les Cultures del Món (MUEC) i del Museu de Ciències Naturals (NAT).
Encara que el projecte és una iniciativa externa a aquestes institucions, compta amb la col·laboració dels respectius museus, que han obert les portes als investigadors del projecte.

El Museu de la Pell d’Igualada participa en aquest projecte a través de la col·lecció africana que custodia i que compta amb 110 peces.

D’aquestes 110 peces, 21 procedeixen del Marroc i són principalment pells adobades i tèxtils. Aquestes peces probablement van ser adquirides a zocos de la zona del Protectorat i incorporades al museu a través de donacions tant públiques com privades.

Altres 12 peces tenen el seu origen a Guinea Equatorial. Els fons estan constituïts per pells dissecades de diversos animals, a través fonamentalment de suposades donacions del primatòleg Jordi Sabater Pi.

La resta són d’altres països sense vincles colonials, destacant Senegal i Etiòpia, adquirides entre la dècada de 1950 fins a l’actualitat.

El projecte està liderat pel Grup de Recerca sobre Exclusió i Control Socials, GRECS, que pertany a la Universitat de Barcelona, format per l’Alberto López Bargados (investigador responsable), Andrés Antebi Arnó, Celeste Muñoz García, Sarai Martín López, Gustau Nerín Abad, Jordi Tomàs Guilera i Alba Valenciano Mañé. Existeix, a més, una col·laboració directa i estreta amb l’Observatori de la Vida Quotidiana (https://ovq.cat/), una entitat sense ànim de lucre amb un llarg currículum en el disseny, coordinació i gestió de projectes vinculats a la memòria colonial.