DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS

Dia Internacional dels Museus 2024: Museus per l’educació i la investigació

DIM 24

Dia Internacional dels Museus a Igualada

Portes obertes, projectes Trafricants i araArt i una Nit de Museus plena d’activitats per gaudir del Museu durant una setmana.

El Consell Internacional de Museus (ICOM) organitza el Dia Internacional dels Museus des del 1977 a tot el món i aquest any sota el lema: ‘Museus per l’educació i la investigació‘, subratlla el paper fonamental de les institucions culturals a l’hora de proporcionar una experiència educativa holística. Aquest dia aposta per un món més conscient, sostenible i integrador.

Amb motiu del Dia Internacional dels Museus, el Museu de la Pell obre les seves portes del diumenge 14 al diumenge 21 de maig, perquè tothom pugui conèixer les exposicions permanents del Museu: Univers de pell, L’ofici d’adober, L’Home i l’Aigua, i l’adoberia de Cal Granotes.

A Cal Boyer, antiga fàbrica cotonera del s. XIX i seu central del Museu, s’hi troben tres àmbits: L’home i l’aigua, Univers de pell i L’ofici d’adober. L’home i l’aigua presenta una visió general de les qualitats i ús de l’aigua. La col·lecció d’estris i enginys hidràulics es reforça amb el Canal d’Experimentació, que ens ajuda a comprendre els mètodes de canalització i d’aprofitament energètic i industrial de l’aigua. Univers de pell és una de les sales centrades en la pell, i es dedica a explicar l’ús de la pell per la humanitat, al llarg del temps i per diferents cultures a través d’una selecció acurada d’objectes, confeccionats totalment o parcialment amb pell, que exemplifiquen les múltiples aplicacions i utilitats de la pell adobada. L’ofici d’adober, se centra en el treball de la pell a Igualada des de fa generacions. Eines i màquines són els testimonis dels inicis manufacturers i de la millora constant, fins a la implantació industrial que explica la vigència dels processos productius de les empreses adoberes actuals i la configuració de tot el barri del Rec.

L’altre edifici del Museu és Cal Granotes, antiga adoberia del Pla del Cornet, que data del segle XVIII. És situada a pocs metres de Cal Boyer i a frec del Rec, canal medieval que abastia les fàbriques de la zona. La posada en escena de l’ofici artesanal de l’adob de la pell grossa —bovina— ens transporta a la Igualada preindustrial.

Trobareu el Museu obert de dimarts a divendres de 10 a 14 h, les tardes de dijous i divendres de 16 a 18.30 h i els dissabtes i diumenges d’11 a 14 h.

Igualada celebra la Nit de Museus, el dissabte 20 de maig, una setmana després que a la resta de Catalunya, pel fet que, el 13, el Museu està dins del circuit del Rec Stores.

Per segon any i a causa de l’èxit de la primera edició del Som Pell el Museu organitza conjuntament amb l’entitat Cal Cuta noves activitats adreçades al públic jove.

Podeu consultar el programa sencer aquí

Aquest mateix dia s’inaugurarà l’exposició El Traç Ocult. Una exposició de Xavier Mula, guanyador del Premi Ciutat Igualada de Disseny Gràfic.

Teniu tota la informació aquí

el traç ocult

Diumenge 21 i per tancar una setmana plena d’activitats, us proposem un nou Creactiva’t al Museu en línia amb un disseny en pell de la Mar Ribaudí, dissenyadora i artesana del Barri del Rec.

Teniu tota la informació aquí

Aquest 2023 l’ICOM proposa celebrar el Dia Internacional dels Museus amb el lema ‘Museus, sostenibilitat i benestar‘.

Els museus contribueixen de manera fonamental al benestar i al desenvolupament sostenible de les nostres comunitats. Com a institucions de confiança i amb un espai d’unió del nostre teixit social, estan en una posició única per promoure el canvi positiu. Els museus poden contribuir de moltes maneres a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides: des del suport a l’acció climàtica i el foment de la inclusió, fins a la lluita contra l’aïllament social i la millora de la salut mental.

Com es destaca a la Resolució de l’ICOM “Sobre la sostenibilitat i l’aplicació de l’Agenda 2030, Transformar el nostre món” (Kyoto, 2019), tots els museus tenen un paper per impulsar la configuració i la creació de futurs sostenibles, i poden fer-ho a través de programes educatius, exposicions, activitats de divulgació comunitària i investigació.

cartell DIM 2023